Szerző: Malatinszky Dávid
A Magyar Államvasutak idén sincs túl jó bőrben, pedig az elmúlt években rengeteg fejlesztésre adott pénzt az Európai Unió. Kohéziós támogatásból valósult meg a gödöllői állomás modernizációs projektje is, amely a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) mediterrán folyosójának stratégiai szakasza.
Fejlesztések EU-s pénzből
A gödöllői beruházás összköltsége 66,6 millió euró volt, amelynek 67%-át, 44,6 millió eurót az Európai Unió finanszírozta az Integrált Közlekedési Operatív Program (IKOP) keretében, amely az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) és a Kohéziós Alap forrásaiból jutott támogatáshoz. Gödöllő állomása kulcsfontosságú csomópont a budapesti agglomerációban, amely egyszerre szolgálja ki a Budapest–Hatvan fővasútvonalat és a H8-as HÉV-vonal végállomásaként is funkcionál. Az állomás jelentőségét növeli a Széchenyi István Egyetem közelsége is, amely a hallgatók nagy létszáma miatt jelentős utasforgalmat generál.
A projekt keretében két új fordítóvágányt építettek ki a főpályák között, amely lehetővé teszi az elővárosi vonatok irányváltását anélkül, hogy zavarnák a távolsági forgalmat. Az Aszód felé vezető szakaszon a 100 km/h sebességgel való közlekedés érdekében az állomás kimeneti ívét áthelyezték és újjáépítették. Máriabesnyő térségében új kitérővágányokat alakítottak ki, amelyek 80 km/h sebességgel történő elkerülést tesznek lehetővé, ezáltal növelve a vonal kapacitását és megbízhatóságát. Az új HÉV–MÁV összekötő szakaszok és HÉV tároló- valamint csatlakozóvágányok biztosítják a szoros integrációt az elővárosi és a főpályás szolgáltatások között.
A peronok hosszát és magasságát egységesítették a modern akadálymentességi előírásoknak megfelelően. Egy szigetperon és két oldalperon összesen hat felszállóhelyet biztosít az utasok számára. Az összes peront új gyalogos aluljáró köti össze, amely liftekkel és lépcsőkkel felszerelt, biztosítva a teljes akadálymentességet a csökkent mozgásképességű utasok számára. Az aluljáró az Erzsébet parkon keresztül az egyetemi negyedet is összeköti az állomással, jelentősen javítva a gyalogos megközelíthetőséget.
Az állomás előterét a multimodális közlekedés támogatására tervezték újra. A nyugati oldali parkolót egy négy peronos buszpályaudvarral váltották fel, amely alkalmas mind a VOLÁN regionális buszok, mind a HÉV-pótló szolgáltatások fogadására. A helyi önkormányzati minibuszok számára új megállóhelyeket alakítottak ki az állomás bejárata közelében.
Közlekedéspolitika az EU-ban
A TEN-T mediterrán folyosó a spanyol kikötőket Dél-Franciaországon, Észak-Olaszországon és Szlovénián keresztül köti össze Magyarországgal és az ukrán határral. A folyosó célja a fenntartható közlekedés előmozdítása és a multimodális kapcsolatok fejlesztése. A Gödöllői Állomás fejlesztése része volt a nagyobb Budapest–Hatvan vonal korszerűsítésének, amely összesen 160 milliárd forintba került. A projekt magában foglalta a pályák felújítását 160 km/h sebességre, az állomások átfogó felújítását és az ETCS 2. szintű jelzőrendszer kiépítését. A vasúti infrastruktúra fejlesztése az EU hosszú távú célkitűzései közé tartozik, amely 2050-ig az üvegházhatású gázok kibocsátásának jelentős csökkentését irányozza elő.

E cikk az Európai Unió finanszírozásával készült. Az itt szereplő vélemények és állítások a szerző(k) álláspontját tükrözik, és nem feltétlenül egyeznek meg az Európai Unió vagy az Európai Oktatási és Kulturális Végrehajtó Ügynökség (EACEA) hivatalos álláspontjával. Sem az Európai Unió, sem az EACEA nem vonható felelősségre miattuk.
