Az Európai Bizottság újabb lépést tett a fenntartható repülés felé: elfogadta azt a határozatot, amelynek értelmében a légitársaságok ingyenes kibocsátási egységeket kapnak, ha fenntartható repülőgép-üzemanyagokat (SAF) használnak. Az intézkedés az EU kibocsátáskereskedelmi rendszerének (EU ETS) része, és célja, hogy csökkentse a fosszilis kerozin és a jóval drágább alternatív üzemanyag közötti árkülönbséget.
Összesen 20 millió kibocsátási egységet különítettek el, ami mai árfolyamon nagyjából 1,5 milliárd eurót ér. Az első évben 1,3 millió egységet osztottak szét, körülbelül 100 millió euró értékben, 53 légitársaság között. Ez 2024-ben mintegy 25 millió eurós könnyítést jelentett a cégeknek, mivel a fenntartható üzemanyag használatáért nem kell kibocsátási egységet leadniuk.
A támogatásból nemcsak a nagy szereplők, mint az Air France, a Lufthansa vagy a British Airways részesültek, hanem fapadosok (Ryanair, Wizz Air) és kisebb regionális társaságok (Air Baltic, Air Corsica) is. A kiosztott mennyiségek között óriási a szórás: egyes nagy cégek százezres nagyságrendben kaptak egységeket, a kisebbek viszont csak néhány százat.
Az EU szerint az ösztönző célja nemcsak a fenntartható üzemanyagok elterjesztése, hanem az, hogy a zöld átállásból minden légitársaság részt vállaljon, mérettől függetlenül. Az ETS bevételei részben az Innovációs Alapba folynak, amely tiszta technológiák fejlesztését támogatja, köztük a légi közlekedés kibocsátáscsökkentő megoldásait.
(Forrás: ec.europa.eu)
